حـــــــورانــه

دل سنگریست امن که با خدا بودن موجبش میشود. . .
سه شنبه, ۱۹ فروردين ۱۳۹۳، ۰۱:۴۵ ق.ظ

اسیر عادات نباشیم

انسان نباید اینقدر اسیر عادات باشد. 
متأسفانه باید عرض کنم که عادات اجتماعى، بیشتر در میان خانمها رایج است تا آقایان. 
مثلًا رسم چنین است که در روز سوم و هفتم و چهلم میّت، چنین و چنان کنند 
یا در عروسى رسم این است که روى سر عروس قند بسایند و امثال اینها
مى گویند: رسم است، چه مى شود کرد؟
مگر مى شود آن را زیر پا گذاشت؟! 
حال چه فلسفه اى دارد و چرا؟ جواب مى دهند:
رسم است دیگر، 
رسم را که نمى شود انجام نداد. 
این یعنى زبونى، حقارت و بیچارگى. 
انسان نباید اینقدر اسیر عرفها باشد. 
آدم باید تابع منطق باشد. 
البته مثل امروزیها هم نباید بى جهت سنت شکن بود و گفت: من با هرچه سنت است مخالفم! خیر، من با هرچه که سنت است مخالف نیستم؛ با هر چیزى که منطق دارد موافق و با هرچه که منطق ندارد مخالفم. آن هم از آن طرف افتادن است.

***

استاد شهید مرتضی مطهری،مجموعه آثار، ج23، ص: 612



نوشته شده توسط حورانه
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم
حـــــــورانــه

اللهم ارزقــنا توفیق الشهادة فی سبیلک

***

عَسَى أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئًا وَهُوَ خَیْرٌ لَکُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَیْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَکُمْ وَاللَّهُ یَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ

ذکـــر دل
ذکر روزهای هفته
آیات نــــور
آیه قرآن
نـــوا
پیوندها

حـــــــورانــه

دل سنگریست امن که با خدا بودن موجبش میشود. . .

اسیر عادات نباشیم

سه شنبه, ۱۹ فروردين ۱۳۹۳، ۰۱:۴۵ ق.ظ

انسان نباید اینقدر اسیر عادات باشد. 
متأسفانه باید عرض کنم که عادات اجتماعى، بیشتر در میان خانمها رایج است تا آقایان. 
مثلًا رسم چنین است که در روز سوم و هفتم و چهلم میّت، چنین و چنان کنند 
یا در عروسى رسم این است که روى سر عروس قند بسایند و امثال اینها
مى گویند: رسم است، چه مى شود کرد؟
مگر مى شود آن را زیر پا گذاشت؟! 
حال چه فلسفه اى دارد و چرا؟ جواب مى دهند:
رسم است دیگر، 
رسم را که نمى شود انجام نداد. 
این یعنى زبونى، حقارت و بیچارگى. 
انسان نباید اینقدر اسیر عرفها باشد. 
آدم باید تابع منطق باشد. 
البته مثل امروزیها هم نباید بى جهت سنت شکن بود و گفت: من با هرچه سنت است مخالفم! خیر، من با هرچه که سنت است مخالف نیستم؛ با هر چیزى که منطق دارد موافق و با هرچه که منطق ندارد مخالفم. آن هم از آن طرف افتادن است.

***

استاد شهید مرتضی مطهری،مجموعه آثار، ج23، ص: 612

۹۳/۰۱/۱۹ موافقین ۲ مخالفین ۰

السلام علیک یاعلی بن موسی الرضا  (۹)

منم که سایه نشین وجود مولایم
کنیز خانه غم؛ خاک پای زهرایم
منم که خانـــه به دوش غــم علی هستم
منم که همقدم محنت ولی هستم
منم که شاهد زخم شکسته ابرویم
انیس گریه به یاسِ شکسته پهلویم
منم که در همه جا در تب حسن بودم
منم که شاهد خون لب حسن بودم
منم که جلوه حق را به عین می دیدم
خدای را به جمال حسین می دیدم
منم که بوده دلم صبح و شام با زینب
منم میان همه؛ هم کلام با زینب
منم که سوگ گلستان و باغبان دارم
به سینه زخم غم کربلائیان دارم
منم که ظهر عطش را نمی برم از یاد
چهار لاله بی سر ز من به خاک افتاد
منم که مادر عشق و امید و احساسم
فدای یک سر موی حسین عباسم
سلام
ممنون ...
استفاده کردیم ...
رسوم، قفس های خود ساخته ی بشری اند . . .


یـ علی ـا
۱۹ فروردين ۹۳ ، ۱۷:۱۴ وخدایی که دراین نزدیکیست ..!
حد وسط همیشه جواب داده 
تعادل...
منطق...


اگ از خودمون شروع کنیم و فقط حرف نباشه ۳۱۳نفر که هیچ دنیا ذکر فرج سرمیده...یاعلی
۱۹ فروردين ۹۳ ، ۱۱:۱۹ ارحم الرحماء
نکته ی بسیار مهم و کلیدی بود ...
ممنون از بابت این متن بسیار زیبا ان شاالله عمل کنیم بهش...
پاسخ:
ان شاءالله..
۱۹ فروردين ۹۳ ، ۱۱:۱۲ فانوس جزیره ...
سلام علیکم
بعضی وقتها هم بهانه این که یک شب است دیگر ما را بیچاره می کند
این رسوم بعضی هایش اصلا بدعت است
به بعضی از رسوم واقعا باید فکر کرد ..
عاقبتتون بخیر
پاسخ:
بله..
ممنون
و چه باورهای درستی ک فدای این عادات میشود..
پاسخ:
متاسفانه...
۱۹ فروردين ۹۳ ، ۰۲:۰۲ محمد سعید سعیدی
عالی +++

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">